10 Eylül 2013 Salı

ATEŞİ YAKALAMAK/CATCHING FIRE-SUZANNE COLLINS

Kitap Künyesi
Adı:Ateşi Yakalamak
Yazarı:Suzanne Collins 
Yayınevi:Pegasus Yayınları
Sayfa:407

Açlık Oyunları serisinin 2. kitabı.Açlık Oyunları incelemem için buraya.
Suzanne Collıns özetle bu kitapla beni bende aldı.Aklımdaki inceleme için tasarladıklarımı sildi süpürdü.
Kısa bir konu özeti yapalım.İlk kitaba dair spoiler bulunmakta.
Katniss Everdeen bu kitapta 74. Açlık Oyunları'nda Peeta Mellark'ı da kendini de kurtarmak için yaptığı girişimin cezasını çekmekte.Hem de ne ceza.


Her ne kadar sistemi alt edip Açlık Oyunlarında imkansızı başarıp iki galip olarak ayrılsalar da yankısı çok uzun sürecek bir işe giriştiğini fark ettiğinde Katniss için çok geçtir.
Başkan Snow Katniss'i evinde ziyaret ettiğinde bir şeylerin bayağı bir ters gittiğini, anlamıştır.Başka Snow net konuşur. Katniss'in orman meyvesi hareketi mıntıkalarca bir baş kaldırı hareketi olarak nitelendirilmiş ve onları ağırdan ağıra isyana sürüklemiştir. Katniss'in yapması gereken şey herkesi aptal aşık olduğu için bunu yaptığına inandırmaktır.Yoksa bedeli ailesi,Gale ödeyecektir.
Katniss aslında bu orman meyvesi olayın neden yaptığı bilemektedir.O anki amacı bilse daha rahat edecektir.

"Orman meyveleri.O bir avuç zehirli meyvede, gerçekte kim olduğumun cevabının yattığını fark ettim.Eğer o meyveleri, sırf onsuz geri dönmem halinde dışlanacağımı bildiğim için Peeta'yı kurtarmak amacıyla ortaya çıkardıysam ,o zaman yazıklar olsun bana...Eğer o meyveleri Peeta'yı sevdiğim ortaya çıkardıysam, her ne kadar affedilebilir olsam da, hala ben merkezliyim demektir.Fakat o meyveleri Capitol'e meydan okumak için uzattıysam o zaman, kıymetli biriyimdir."

Katniss etrafındakileri kurtarmak için geleneksel olarak düzenlene Zafer Turları boyunca gezdiği bütün mıntıkalarda Peeta'ya aşık moduna geçmektedir.Tabi ki ilk mıntıka 11.mıntıka olunca Rue'nin anısı yad etmesi olayları daha farklı boyuta sürekler.Anlık bir isyan patlak verir.
Ve bu esnalarda Haymitch Abernathy Katniss'e en önemli gerçeği söyler. Peeta'ya aşık rolünü sadece Zafer Turu'nda yapmanın yetmeyeceğini  Açlık Oyunları'nda her yıl boy göstereceklerinden dolayı bunun ömürlük olması gerektiğini söyler.
Katniss etrafındakileri kurtarmak için bu evliliği bile razı olur.
Ama ilerde anlar ki hiçbir şeyin yeterli olmayacağı bir konumdadır.
Katniss kurtuluş yolunun kaçmaktan geçtiğini anlar ama bu kararından dönmesi için ardarda yaşanan talihsizlikler yeterli olur. 
Artık 12. mıntıkada hayat eskisi gibi değildir.
Katniss ise sadece başlangıç olan bu olayların ardından daha büyük kötülüklerin içinde bulur kendini.
Capitol'un  zalimliğinden kaçamayacaktır. Capitol ona mesajı vermiştir. Her koşulda öleceksin hem de yanında başkalarını da götürerek.

Bu kitaba tek kelimeyle bayıldım.Suzanne Collins nutkumu tutturdun resmen. Ne yazacağımı şaşırdım resmen. Öncelikle yazar  Katniss'in ikilemlerini , Peeta'nın Katniss'e olan aşkını,Gale'nin idealistliği hepsini muazzam bir şekilde aktarmış. Hele Peeta'nın aşkı...Peeta karakterine hayran olmamak elde değil Aşk'ın tanımı Peeta ile vücut buldu tekrar
Öte yandan Collins arka planda ya da ön planda olsun bazı karakteri içimize işletmeyi başarmış Mesela bundan 10 sene sonra Darius,Cinna hala aklımın,kalbimin bir köşesinde olacak.Keza Finnick Odair'de...
Yer yer sinir olacağınız Capitol halkına bazen de ısınacaksınız. (Ama adamların dünya umurunda değil vesselam hala gelinlik oylama,düğün derdindeler bir dön bak etrafına zalimliklere bak.)
İlk kitabın ardından düşmeyen hatta daha da yükselen bir performans var ortada. Çoğu bağrımıza basacağımız karakterler,yer yer şaşkınlık ve kızgınlık yaşayacağımız olaylar,muazzam olay örgüsü,sınırsız fedakarlıklar,şaşkınlık içinde okuyacağımız ve üçüncü kitap için kıvranacağımız son.
Kısa ve öz okuyun okutun....

"Zavallı Finnick.Hayatında ilk defa güzelliğini kaybediyorsun galiba?" dedim.
"Sanırım.Bana tamamen yabancı bir duygu.Sen bunca sene nasıl idare ettin?"diye sordu.
"Aynalardan uzak dur yeter.Unutursun merak etme."dedim
"Sana bakmaya devam edersem asla unutamam."dedi.

"Ayaklanmaya neden olmak gibi bir niyetim yoktu," dedim.
"Size inanıyorum.Önemli değil.Stilistiniz ,gardırobunuz için çok isabetli seçimler yaptı.Katniss Everdeen,Alevler İçindeki Kız,ortaya sahipsiz kalması halinde Panem'i yakıp yıkacak bir yangına neden olabilecek bir kıvılcım attı."

"Peeta,nasıl oluyor da ben senin kabus gördüğünü hiç fark etmiyorum?"
"Bilmem haykırmadığım ,çırpınmadığım için falan olsa gerek.Korkudan taş kesiliyorum,"dedi.
"Beni uyandırmalısın,"  derken,kötü bir gece geçirdiğim zaman uykusunu en az iki ya da üç kez böldüğümü düşündüm.Ve beni yatıştırmanın ne kadar uzun sürdüğünü.
"Gerek olmuyor.Benim kabuslarım genelde seni kaybetmek üzerine," dedi."Yanımda olduğunu fark edince,düzeliyorum."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder