21 Ağustos 2017 Pazartesi

MUCİZE-R. J. PALACIO

Kitabın Künyesi
Kitabı Adı: Mucize
Orijinal Adı: Wonder
Yazarı:  R. J. Palacio
Çevirmeni: Berna Sirman
Yayınevi: Pegasus Yayınları
Sayfa:  332

10 yaşında sıradan çocuklar gibi davranan ama sıradan olmayan August Pullman'ın ilk kez okula gidecek olmasıyla başlayan süreci okuyoruz Mucize'de.
"Sihirli bir lamba bulsaydım ve tek bir dilek hakkın olsaydı, hiç kimsenin fark etmeyeceği sıradan bir yüzüm olmasını dilerdim."

August yüzünde fiziksel bir bozuklukla dünyaya gelmiş, yıllarca ameliyatlara girip çıktığı için okula başlamasına imkan olmamış ve annesi Isabel tarafından evde eğitim almış.
"Merhaba, adım August. Size nasıl göründüğümü anlatmayacağım. Aklınıza ne geliyorsa muhtemelen ondan daha kötü görünüyorumdur."
 Isabel evde eğitimin yetersiz kaldığını düşündüğü için August'un ortaokulu başlamasını ister. Bunun en önemli nedeni ise August'un herkesin ilkokuldan ortaokula geçiş yaptığı 5. sınıfa başlayacak olması, August'un en azından bir de "yeni çocuk" olma gerginliği tek başına yaşamayacağını düşünmesi.


August'un babası Nate başta bu duruma gönüllü olmasa da oğlunu Beecher Ortaokulu Müdürü Bay Toto ile görüşmeye ikna eder.
Bay Toto August'u gayet sıcak karşılar ve ona okulu gezdirmesi için 3 tane öğrenci ayarlar. Önceki öğretmenleri tarafından önerilen Julian, Jack Will ve Charlotte August'a okulu gezdirir. Her ne kadar Julian oldukça kaba davransa da August  annesine okula başlamak istediğini söyler. Ve August'un okul macerası başlar.

"Yüzünü her şeyiyle ve tüm kalbimle seviyorum. Ve onu kapaman bir anlamda kalbimi kırıyordu"

Gelelim yorumuma öncelikle kitabın tamamı  August'un 5. sınıf mezuniyetine kadar yaşadıklarının 6 kişinin bakış açısıyla anlatılmasından oluşuyor belirteyim. August'un liseye başlayan ablası Via (Olivia), Via'nın iki arkadaşı (Justin ve Miranda), August'u yemek masasında yalnız bırakmayan Summer ve August'un yakın arkadaşı Jack Will. Bence yazarın 6 farklı bakış açısıyla ve yer yer birbirini tamamlayacak şekilde yazması oldukça yerinde bir karar olmuş. Ayrıca bu 6 kişinin de yetişkin olmaması çok zekice (kitaba oldukça saf bir hava katmış) düşünülmüş. 3 kişi liseye yeni başladığı için ben onları da yetişkin kulvarında düşünmüyorum zira Via ve Miranda daha küçükken düşündükleri hakkında da bir sürü  şey anlatmışlar. Bu 6 kişi içeresinde Justin'in bölümü pek etkileyici olmasa da diğerleri beni etkilemeyi başardı. Hele Via'nın ikilemleri, daima beklentisiz yaşaması gayet güzel aktarılmıştı. Ekleme yapayım yazar bir de Julian'ın bakış açısıyla anlatılan kısa bir bölüm yazmış, biz de basılacak mı bilmiyorum ama okuduğum bazı yorumlar bu bölümü okumamız gerektiğini hissettirdi. Umarım basılır ve okuma fırsatı ediniriz.
Bölümleri geçip kitaba ne kadar bayıldığımı anlatayım, son zamanlarda okuduğum en güzel kitaplardan biri. Gördüğüm her yerde olumlu şeyler okumama rağmen bir türlü bu kitabı okuyayım demediğime pişmanım gerçi kitabı almaya karar verdiğim an çok beğeneceğimi de biliyordum.
 Kitabın hem yetişkinlere hem de çocuklara  hitap ettiğini söylemeliyim. Özellikle de ortaokul çocuklarına muhakkak okutulması gerek eğer yakın çevrenizde bu yaşlarda tanıdığınız biri var ve ona kitap hediye etmek istiyorsanız Mucize en iyi hediyelerden biri olur. Her yaştan insanın farkındalık kazanması, başkasını görünüşü göre yargılamaması ve en önemlisi yargıladıkları insanlarla empati yapabilmesini sağlayan kitaplardan biri Mucize.
Bölümler kısa ve öz kalemi  bu sayede çocuklar okurken sıkılmaz büyükler de bir çırpıda bitirebilir kitabı. Yazarın kalemi sade ve inanılmaz akıcı, Auggie'nin hikayesi soluksuz okunabilir. En iyisi ise bu hikayenin sizi ağlatabilecek kadar kalbinize dokunacak olması...
"Yüce gönüllülük ," diyor Beecher, "güçlü olmakta değil, gücün nasıl kullanıldığında yatar... Gücüyle pek çok kalbe güç veren, insanların en yüce gönüllüsüdür."
Mucize okurken bir çok Star Wars göndermesi ile karşılacaksanız eğer benim gibi bu seriyi izlemek isteyip de izleyemeyen biriyseniz bu kitabı okumadan mutlaka seriyi bitirin. Ben Google yardımı ile bahsedilen karakterlerin resimleri gördüm ama seriyi izleseydim eminim daha çok zevk alırdım.
İnce detaylara değinmezsem olmaz. Başta astronot başlığının mevzusu akabinde kitabın sonunda yer alan öğretilerdeki mükemmellik benden en çok puan alan yerlerden. Bay Browne'nin öğreti fikri de mükemmel zaten. Auggie'nin yaptığı esprilerin çok zekice olduğunu eklemek lazım.
Bitirmeden Wonder'in film olduğunu ve bu yılın sonuna doğru vizyona gireceğini, başrolerini Jacob Tremblay, Owen Wilson, Julia Roberts'in üstlendiğini eklemekte fayda var. Umarım fırsat bulup sinemada izlerim.
Son sözlerde bir toparlama yapardım ama bu incelemede gerek görmüyorum "okuyun" diyorum sadece.


6 yorum:

  1. Beni de etkileyen kitaplardan biri olmuştu.İnsana farklı perspektiften bakmayı gösteren kitaplardan...
    Bu arada yakın zamanda filmi de gösterime girecek. Ben merakla bekliyorum.

    YanıtlaSil
  2. Bu kitabı henüz okumadım ama olağanüstü olduğunu tahmin edebiliyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet gerçekten olağanüstü, kitabı edinebilirsen hemencecik okumalısın :)

      Sil
  3. Bir ara bu kitap blog dünyasında çok meşhurdu. Benim pek ilgimi çekmemişti ama senin övgü dolu sözlerinden sonra okumak istedim. Film kadrosu da merak uyandırıcı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben gerçekten beğendim, naif bir kitaptı. Okursan umarım sen de seversin :)

      Sil